... / Story's / Markant / De wonderjaren van DEF LEPPARD
Markant

Updated 27/05/2022

Markant

De wonderjaren van DEF LEPPARD

Zeven jaar na ‘Def Leppard’ komt de gelijknamige megaband met een nieuw album. Op ‘Diamond Star Halos’ gaat het Britse vijftal dat de sound van de eighties mee heeft gedefinieerd op zoek naar zijn muzikale roots, de seventies van T. Rex, David Bowie, Mott The Hoople en Queen. We kregen een Zoom-lijn naar het stulpje van gitarist Phil Collen, die resideert in Californië.

Er zijn wat frisse ideeën binnengeslopen in het nieuwe album, wat de instrumentatie en arrangementen betreft, zonder daarbij de ziel van de band te verloochenen.

‘Dat is volledig correct, maar het zit hem ook in de werkwijze die we hebben gevolgd. Ik heb alles opgenomen vanuit de plaats waar ik nu zit. Er is een zekere agressie en vibratie aanwezig die ik nog nooit heb gehoord op een Def Leppard-album. Neem nu de backingvocalen. Vroeger gebruikten we daarvoor dertig sporen, maar deze keer hebben we maar acht sporen gebruikt. We klinken misschien iets slordiger. Als je naar songs zoals ‘Kick’ of ‘Fire It Up’ luistert, voel je een andere energie. Als we dit in een studio hadden opgenomen zouden we zeker meer voor perfectie zijn gegaan, maar daardoor zou er ook veel verloren zijn gegaan. Het schrijfproces verloopt voornamelijk tussen mijzelf en Joe (Elliott – zanger). Joe woont in Ierland en we wisselden constant ideeën uit. Het tijdsverschil hielp ons daarbij. Wanneer ik ’s morgens wakker werd, vond ik telkens nieuwe ideeën van Joe en omgekeerd. Die manier van werken hadden we nog nooit eerder gevolgd.’

DEF LEPPARD © UMG

Hebben de andere groepsleden ook een plaats in dit proces?

‘Onze blauwdruk is Queen. ‘We Will Rock You’ werd geschreven door Brian May, maar de hele band heeft het uitgevoerd. ‘Bohemian Rhapsody’ van Freddy Mercury, klinkt volledig als Queen. ‘Another One Bites The Dust’ is van Roger Deacon en ‘Radio Gaga’ van Roger Taylor, maar het klinkt allemaal als Queen! Uiteindelijk zet iedereen van de groep zijn stempel op het eindresultaat. Ik vind dat het beste basgeluid dat we ooit hebben gehad op deze plaat staat. Neem een song zoals ‘This Guitar’; Rick Savage (bassist – GR) zat thuis in Sheffield en ik vroeg hem of hij een akoestische bas had. Hij heeft de hele dag geoefend op een twaalfstring tot zijn vingers bloedden. Als we dit samen in een studio hadden opgenomen dan zou hij onder druk hebben gestaan en zouden we wellicht een ander geluid hebben gehad. Nu zat iedereen ergens anders, maar iedereen gaf het beste van zichzelf. Deze plaat zou nooit haar potentieel hebben bereikt indien we anders hadden gewerkt. We zijn absoluut verrukt over dit album. Ik ben ervan overtuigd dat we in de toekomst nog op deze manier zullen werken.’

“We zijn zestigers en we hoeven er niet meer uit te zien als jonge veulens.”

Het artwork van de plaat wordt gesierd door foto’s van Anton Corbijn, die als fotograaf een topreputatie heeft wat betreft portretten van artiesten. Hoe ben je bij hem terechtgekomen?

‘Wij zijn al heel lang fans van zijn werk, maar we gingen ervan uit dat hij niet direct zou geïnteresseerd zijn om met ons soort band te werken. We hebben een nieuwe styliste Maryam Malakpour die fantastisch is. We wilden een nieuwe look. We zijn zestigers en we hoeven er niet meer uit te zien als jonge veulens. Zij was het die Anton suggereerde en daar moesten we geen twee keer over nadenken. Zij bezorgde hem de muziek en wij hebben elkaar ontmoet in Londen. Het klikte onmiddellijk en we beschouwen hem nu als een deel van het Def Leppard team.’

Jullie gaan een lange co-headliner tournee doen in Amerika met Mötley Crüe, zijn er ook plannen voor Europa?

‘Jazeker, maar alles moet nog op zijn plaats vallen. Wij wachten nu gewoon op de verschillende aanbiedingen in verschillende landen om het dan in elkaar te doen passen. Ik denk dat de zomer van 2023 voor Europa zal worden voorbestemd.’

Een meer uitgebreide versie van dit artikel lees je in RT 207.